„Rinocerii˝, de Eugène Ionesco, în regia lui Robert Wilson

14.09.14 by

Cel mai important proiect teatral derulat în ultimii ani în România, „Rinocerii˝, de Eugène Ionesco, în regia lui Robert Wilson, a avut premiera pe 2 iulie, a.c., la Teatrul Național Craiova. AC6I0203
Timp de mai multe luni, un grup numeros de actori ai Naționalului craiovean conduși de Robert Wilson, în fruntea unei echipe de colaboratori veniți din șapte țări ale lumii, au pus la cale un spectacol pe cât de complex pe atât de inovator. Robert Wilson a fost însoțit de o echipă de specialiști cu care lucrează de regulă spectacolele sale apreciate pe scenele internaționale: compozitorul Adam Lenz (SUA, dramaturgul Konrad Kuhn (Austria), creatorul de costume Jacques Reynaud (Franța), co-regizorii Tilman Haecker (Germania) și Charles Chemin (Franța), light-designerii A. J. Weissbard (Italia), John Torres (SUA), video-artistul Tomek Jeziorski (Polonia). Acestora li s-au adăugat din România regizorul Bobi Pricop (asistent de regie), scenografii Adrian Damian (asistent decor) și Adriana Dinulescu (asistent costume), Tom Brânduș (coordonare sunet), Daniel Drăgoiescu (sunet), Minela Popa (hair stylist).

AC6I0429Distribuția spectacolului: Ilie Gheorghe, Valentin Mihali, Iulia Bleonț, Claudiu Bleonţ, Valer Dellakeza, Tamara Popescu, Angel Rababoc, Nicolae Poghirc, Ilie Gheorghe, Raluca Păun, Monica Ardeleanu, George Albert Costea, Cosmin Rădescu, Constantin Cicort, Mirela Cioabă, Dragoş Măceşanu, Iulia Colan, Ion Colan, Natașa Raab, Ștefan Mirea, Corina Druc, Marian Politic, Cătălin Băicuș, Geni Macsim, Eugen Titu, Cătălin Vieru, Anca Ghiță, Cosmin Dolea, Claudiu Mihail, Costinela Ungureanu, Clara Vulpe.

Conceptul de teatru propus de Robert Wilson, așa cum a fost el prezentat actorilor cu care a lucrat la Craiova, a surprins prin maniera vizuală de abordare, acolo unde luminile speciale propuse de echipa sa creează un cadru pictural impecabil, iar actorii devin parte a tablurile vivante create de un artist al imaginii desăvârșit.

Următoarele spectacole sunt programate pe 10,11 și 12 octombrie, la sala Amza Pellea a TNC.

Publicul și critica de specialitate au apreciat montarea de la Craiova, iar cronicile profesioniste apărute confirmă valoarea viziunii regizorale și a spectacolului, care a fost deja invitat la ediția din acest an a Festivalului Național de Teatru.
Închiderea festivalului va avea loc cu spectacolul “Rinocerii, pe 2 noiembrie, la Craiova.

„Spectacolul are toate ingredientele care ţin de brandul Wilson: fundaluri luminoase impresionante, cu schimbări rapide de la o culoare la alta; video-uri spectaculoase, costume expresive şi extravagante, elemente de decor interesante. Dar, dacă toate acestea erau de aşteptat, abordarea intelectuală a piesei ne-a surprins, şi încă în modul cel mai plăcut. Wilson se debarasează de toate conotaţiile politico-ideologice. Vede în „rinocerizare” nu un proces de fanatizare prin înregimentare, ci o regresie la animalitatea care persistă, latentă şi ameninţătoare, în ciuda progresului prin civilizare. Personajele simt, la început subliminal, apoi din ce în ce mai evident, presiunea a ceea ce Freud numea inconfortul de a trăi în conformitate cu normele culturale, în consecinţă tind să revină la o stare dominată de instincte. Marea noutate a spectacolului este aceea că responsabil de tot ce se întâmplă este tocmai Logicianul, cel care, la Ionesco, face doar penibile eforturi de raţional…”
Adrian Mihalache, „Despre logica rinocerilor”, Teatrul azi
„S-ar putea spune că echipa de actori ai Teatrului Marin Sorescu din Craiova a fost extraordinară, dar exact când să rostești asta devine clar că Wilson depersonalizează actorii, care devin purtători de mesaj sau elemente de decor, un fel de umerașe pe care regizorul așează idei. Cu fețe de clovni, exact ca în restul spectacolelor sale. Până să ne deprindem a înceta să ne întrebăm de sensuri, restul lumii oricum se transformase. Deveniseră cu toții rinoceri, animale care se înghesuiau unele în altele, mugeau din boxe sau zburdau pe pereți, printre copacii doborâți de pădurari unul câte unul… Trebuie să vedeți neapărat acest spectacol.”
Diana Evantia Barca – siteul ArtsUnited

„S-a spus că teatrul lui Wilson este unul al „sculpturilor mobile”, că actorul este mai ales formă în geometria fină a regizorului, una cu retorică proprie, alternare de spațiu și nonspațiu, plin și gol, pe care decorul invadat de lumini savante o ilustrează. Spectacolul de la Craiova al arhitectului Wilson, o suită de tablouri vivante, uluiește prin frumusețea formelor. Un scaun agățat într-o scenă, un receptor suspendat într-o alta, vrafuri de hârtii mototolite în următoarea, platforme cu scări, un divan alb cu tăietură modernă, cu același spătar în care golul a înlocuit materia, toate anulează convenția dramatică bazată pe iluzie, personaj și empatie pentru a o înlocui cu o retorică vizuală de sine stătătoare.“
Cristina Rusiecki, “Mănușa din piele de rinocer a la Robert Wilson”, revista Cultura

„Ca sã vedem acest spectacol, cum a spus și regizorul, trebuie sã ne punem centurile de siguranțã, deoarece nu este un spectacol ușor, la care publicul sã vinã sã se amuze, sã râdã. Deși am fost încurajați sã râdem, nu prea am râs, pentru cã uneori este chiar înfricoșãtor, este un umor negru, un umor violent, un umor care chiar te sperie. Piesa în esența ei este destul de durã și violentã, destul de neliniștitoare despre condiþia umanã și despre faptul cã omul este în fața rinocerizãrii generale a societãții în care trãim. Acum, omul este în situația de a-și pierde umanitatea, ceea ce și spune în monologul final. Dar spectacolul este pur Bob Wilson. […] Pe scenã vezi fiecare moment, atât de plastic este coregrafiat. Este ca un fel de picturã, de sculpturã în mișcare, o explozie de artã contemporanã, de artã vizualã foarte rafinatã, la cel mai înalt nivel. Sã mergi la teatru și sã vezi ceva atât de rafinat și de abstract este interesant nu numai pentru publicul craiovean, ci și pentru cel bucureștean, pentru cã nu au vãzut niciodatã așa ceva.”
Regizorul Andrei Șerban, revista Mozaicul
AC6I9660
„Modernitatea indiscutabilă şi individualitatea fascinantă cu care „te provoacă” acest demers teatral ţine mai întâi de forţa expresivă ieşită din comun conferită interpreţilor prin machiaj, gesturi, atitudine şi mişcare, dincolo de cuvânt, alcătuind crochiuri şi stereotipuri ce dinamizează mereu grotescul şi dinamitează percepţia tradiţională a jocului actoricesc, de ambianţa proprie unui spectaculos sincretism, în care îşi dau mâna muzica şi întreg materialul sonor, ecelerajul de un remarcabil rafinament şi inserţiile video cu manifestă valoare metaforică sau parabolică. Nimic ezitant în mariajul orchestrat dintre concreteţea imaginii şi altitudinea intelectuală a semnificaţiilor acestui „balans” între inocenţă şi culpabilitate, ce însoţeşte „metamorfoza” de sorginte kafkiană a eroilor, potrivit căreia rinocerizarea îşi află obârşia şi în afara, dar mai ales înlăuntrul nostru.”
Ion Parhon, ”Robert Wilson la Craiova” Scrisul Românesc

www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

ERROR: si-captcha.php plugin: GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them to enable GD image support for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin: imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them to enable imagepng for PHP.