Puiu Antemir, un mare scenograf român, o carieră de excepţie!

20.05.16 by

Puiu Antemir, un mare scenograf român, o carieră de excepţie!

Puiu Antemir s-a născut la 1 august 1953, în oraşul Nehoiu, judeţul Buzău. Este absolvent al Institutului de Arte Plastice din Bucureşti. În anul 1996, a realizat scenografia piesei „Omul cu mârţoaga” – spectacol cu care a fost inaugurat Teatrul „George Ciprian” din Buzău, primul teatru de proiecte din ţară. Un spectacol care, din motive care îmi scapă, lipseşte din impresionanta listă de realizări a unuia din cei mai valoroşi scenografi români contemporani. Probabil că e vorba de vreo scăpare, numărul spectacolelor în care acesta a făcut scenografia depăşind cifra 80 ! Din fericire, în arhiva teatrului buzoian, Puiu Antemir e nominalizat la loc de cinste, la locul său meritoriu. Şi-a făcut intrarea în lumea teatrului realizând scenografia spectacolului „Un domn pribeag”, în 1977, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani. În următorii patru ani, adică din 1978 şi până în 1981, se ocupă de scenografia a nouă spectacole, toate montate pe scena Teatrului Dramatic din Braşov. În 1982 îl găsim în Bucureşti, la Studioul „Casandra”, unde se ocupă de spectacolul „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedeking. În acelaşi an, îşi etalează profesionalismul şi la Teatrul de Stat din Reşiţa, în spectacolul „Logodnica” de Alexandru Sever. Urmează, în 1984, încă două spectacole la Teatrul de Comedie Bucureşti, după care, în 1985, lucrează cu Tudor Mărăscu, un profesionist desăvârşit, la spectacolul „O dragoste nebună, nebună, nebună”. Peste ani, în 1996, regizorul Tudor Mărăscu va face echipă cu scenograful Puiu Antemir la Teatrul „George Ciprian”, realizând spectacolul „Omul cu mârţoaga”. În aceeaşi perioadă, tot la Buzău, este reprezentată şi piesa „Alegeri anticipate” de Tudor Popescu, un alt colaborator de marcă al instituţiei teatrale buzoiene. Pentru Puiu Antemir urmează 3 decenii de prolificitate maximă, între 1985 şi 2015 realizând scenografia a peste 60 de spectacole pentru cele mai importante teatre din Capitală şi din ţară: Teatrul Foarte Mic, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul de Comedie Bucureşti, Teatrul tineretului Piatra Neamţ, Teatrul Dramatic Braşov, Teatrul Tamasi Aron din Sf. Gheorghe, Teatrul Nottara, Teatrul Naţional Craiova, Teatrul Masca, Centrul Naţional „Nicolae Bălcescu”, Teatrul Metropolis etc. De asemenea, prolificul artist, cum spuneam mai sus, a realizat şi numeroase decoruri pentru diverse şi cunoscute posturi de televiziune: PRO TV (Preţul Corect, Pro şi contra, Bună dimineaţa), B1 TV (Naşul, 6 Vine Presa, Ne priveşte, High Live) , Naşul TV (Naşul şi Studio Naşul) şi 10 TV (Naşul). Puţini scenografi români se pot lăuda cu un asemenea palmares profesional. Când l-a solicitat pentru scenografia piesei „Omul cu mârţoaga”, Paul Ioachim ştia prea bine ce cotă excepţională are conjudeţeanul său, între ei nefiind funcţională decât latura profesională comună: teatrul. Cât timp au durat repetiţiile la „Omul cu mârţoaga”, – inclusiv cele ale maşiniştilor, care, fără nici o excepţie, niciunul dintre ei nu avea nici cea mai vagă experienţă în montarea şi demontarea rapidă a decorului -, Puiu Antemir nu s-a desprins de scenă. A ţinut cu tot dinadinsul să-i ajute pe tehnicieni. La un moment dat, resemnat, regizorul Tudor Mărăscu l-a asigurat pe directorul Paul Ioachim că maşiniştii nu vor face faţă tempoului impus de el, de caracteristicile tehnice ale piesei. Piesa, în cele patru acte ale sale, avea trei schimbări rapide de decor, doar una, cea mai importantă, durând aproximativ un sfert de oră. Maşiniştii nu se puteau încadra în timpul prevăzut. S-a pornit de la 40 de minute şi s-a ajuns la vreo douăzeci. Mai repede era imposibil, şi, ca o ironia a sorţii, prin nişte „improvizaţii” geniale, Puiu Antemir antemirle-a oferit tehnicienilor o soluţie, dublând utilitatea unor piese ale decorului. La premieră, cea mai grea schimbare de decor a durat exact 4 minute. „Recordul” a fost consemnat în ziarul „Evenimentul zilei”. Ştiu bine, de la faţa locului, prin ce stres au trecut toţi tehnicienii teatrului în acele zile istorice pentru întreaga cultură buzoiană. În fine, după faptă şi răsplată, de-a lungul prodigioasei sale carierei, dincolo de satisfacţiile muncii bine făcute, Puiu Antemir a avut parte şi de o recunoaştere pe măsura investiţiilor sale artistice, primind diverse premii pentru scenografie: 1982 – Festivalul de teatru pentru tineret Târgu Mureş – pentru scenografia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedeking;1990 – Premiul UAP pentru decorul spectacolului „Visul unei nopţi de vară” de W. Shakespeare; 2004 – Festivalul de Teatru Imagine Tg. Mureş; 2004 – Festivalul de Comedie Galaţi; 2004 – Festivalul de Teatru Contemporan Braşov; 2006 – Festivalul Comediei Româneşti Fest Co – Premiul pentru scenografia spectacolului „O zi din viaţa lui Nicolae Ceauşescu” de Denis Dinulescu, regia Alexandru Tocilescu. În anul 2000, Puiu Antemir este decorat cu Ordinul Naţional „Pentru Merit” în grad de cavaler, acordat de preşedintele României.
www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*