Pianista Mirabela Dina revine la Craiova

19.03.15 by

Vineri seara, 20 martie 2015, de la ora 19:00, Orchestra Simfonică a
Filarmonicii ”Oltenia”, dirijată de Theo Wolters, și pianista Mirabela
Dina propun un repertoriu romantic din creația compozitorilor Franz
Schubert și Johannes Brahms.

Născut în 1955 într-o familie de muzicieni, Theo Wolters a studiat la
început trompeta și a absolvit Conservatorul din Maastricht, colaborând
ulterior cu orchestre importante din Germania și cu Orchestra Regală
Concertgebouw (Amsterdam).
Între 2004 și 2012, Theo Wolters a fost asistentul lui Mariss Jansons,
ceea ce i-a dat ocazia de a-și perfecționa la cel mai înalt nivel
tehnica dirijorală. În 2008 l-a înlocuit pe acesta în două concerte,
dirijând simfonia Turangalila de Messiaens și fiind foarte bine primit
de presă și de public. Din 2013 deţine statutul de dirijor permanent
invitat al Filarmonicii „Oltenia”.
Mirabela Dina s-a născut la Craiova, oraşul în care a şi debutat la doar
10 ani, atunci când a evoluat ca solist a ”Concertului în Re major” de
Joseph Haydn, în compania Orchestrei Simfonice a Filarmonicii ”Olenia”.
A început studiul pianului la doar 4 ani, profesori fiindu-i, pe rând,
Mariana Ilie, Mihai Ungureanu şi Ana Pitiş. Din 1995, pentru Mirabela
Dina au urmat cursurile de pian principal la Academia de Muzică din Köln
cu prof. Karin Merle. La aceeaşi academie şi-a continuat studiile de
masterat. A obtinut numeroase premii naţionale şi internationale, cel
mai important fiind locul I obţinut la Concursul „Martha Argerich”, în
1999, la Buenos Aires. Începând din 2007 Mirabela Dina este profesor la
Academia de Muzică din Köln, aceeaşi pe care a urmat-o în adolescenţă.

Dintre numeroasele uverturi create de Schubert, trei sunt
cunoscute sub titlul de “Rosamunde”, o operă compusă după libretul
scriitoarei Wilhelmina von Chézy (datat 1823); cea mai cunoscută şi mai
cântată este lucrarea pe care autorul a folosit-o şi ca introducere
simfonică la feeria dramatică „Die Zauberharfe” (“Harfa fermecată”),
după o povestire de E. T. A. Hoffmann.
Simfonia a II-a în Si bemol major (1815) de Schubert face
parte din grupul lucrărilor denumite „de şcoală“, titulatură pe deplin
justificată de atmosfera clasicizantă. Sinceritatea exprimării şi
conturul melodic elegant îi conferă un aer special, potrivit reuniunilor
familiale în care era cântată. Simfonia este “săltăreaţă şi melodioasă,
poartă pecetea personalităţii lui Schubert”. (Harold C. Schonberg)
Compus în vara anului 1881 la Pressbaum, în apropierea Vienei, după
schiţele elaborate doi ani mai înainte la Pörtschach, Concertul nr. 2 în
Si bemol major pentru pian şi orchestră, op. 83 a fost dedicat de Brahms
profesorului său Eduard Marxen. Lucrarea impresionează prin fiorul
poetic, de autentică esenţă romantică, ce străbate întreaga lucrare.

Background
Romantismul a luat naştere în Anglia, de unde s-a extins în Germania şi
Franţa, apoi în întreaga Europa. Acest curent cultural s-a manifestat şi
în muzică, s-a ridicat împotriva rigorilor, a dogmatismului estetic, a
raţiunii reci şi a ordinii, propunându-şi să iasa din convenţional şi
abstract. Romantismul a susţinut manifestarea fanteziei şi exprimarea
sentimentelor, a originalităţii, spontaneităţii şi sincerităţii
emoţionale, promovarea libertăţii de expresie. Altfel spus, romantismul
a pledat pentru explorarea universului interior al omului.
Caracteristicile generale ale acestui curent sunt intensitatea
emoţională a muzicii, libertatea formei muzicale, îmbinarea, deseori, a
muzicii cu literatura şi trecerea foarte rapidă dintr-o tonalitate în
alta, partitura fiind

************************
Ramona Bădescu
Purtător de cuvânt
Filarmonica ”Oltenia
www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*