PATIMA SUAVĂ A UMORISTULUI RISIPITOR … DIN GENEROZITATE

12.08.14 by

Citind volumul UN ACTOR DE NEUITAT al scriitorului Constantin PREDA, apărut în 2014 la Editura Sitech nu mă voi rezuma să spun că mi-a plăcut ideea, conţinutul, că mi-a plăcut grafica, mi-au plăcut şi copertele, c-ar însemna fie că am citit printre rânduri, furată de amintirea lui Nea Mărin, fie că nu mi-a plăcut şi în concluzie n-aş spune nimic, ori aş fi subiectivă. Lucrurile stau altfel. Citind până la final volumul, mi-am permis să-l compar pe autor cu un horticultor talentat care, aplică pe un portaltoi, reprezentat de capacitatea sa intelectuală, un mugur al unui soi superior, – ideea unui volum diferit de cel publicat anul trecut – din care, cu siguranţă vor creşte ramuri, iar la timpul potrivit se aşteaptă la recolte bogate.
În continuă ascensiune creativă, scriitorul Constantin PREDA se abate de la tendinţa modei în ale literaturii şi, pendulând între umor şi teoremele matematice, cu care şi-a brodat întreaga carieră, a ales să readucă în actualitate imaginea reală a vieţii şi activităţii culturale, cu multe date inedite, a marelui actor Amza Pellea, viaţă ce a fost înţesată cu roluri umoristice sau roluri geniale, întruchipând mari personalităţi ale istoriei României. În gândirea autorului, marele actor este o reinvestire a memoriei, este o readucere a trecutului într-un prezent căruia vrea să-i dea continuitate printr-un viitor al esenţelor pure, trădându-şi mândria că rădăcinile domniei sale sunt hrănite de seva aceluiaşi pământ din care s-a ridicat marele actor.
Prin publicarea acestei lucrări, Constantin PREDA ridică o cortină nouă, de data acesta pentru cititori, oferindu-le un spectacol în amintirea celui ce a dat viaţă celebrelor personaje Sucă şi Sache ori Nea Mărin şi Veta lui.
Intenţia şi efortul său sunt de apreciat, numai că se va lovi de atenţia contondentă a cititorului care va gusta cu greu din amestecul creat de domnia sa dintr-o serie de întâmplări contemporane, autentice chiar, puse în cârca unor personaje de arhivă. Acest lucru însă, nu constituie un obstacol insurmontabil în lecturarea textului. Personajele prezentate în a doua parte a volumului sunt emblematice pitorescului rural al zonei din care provine autorul şi sunt ghidate de o trăire sub semnul unei trainice prietenii şi ale umorului oltenesc, aşa cum recunoaştea şi marele actor într-un interviu luat de Tudor Vornicu în anul 1981: „De câte ori mă duc cu trenul în partea Olteniei se simte imediat cum trenul începe să înmagazineze olteni. Imediat se schimbă ritmul conversaţiei şi problematica. Totul devine mai vioi, mai cu haz. Am înregistrat o sumedenie de întâmplări din tren….”
Aparenta greşeală a autorului de a se fi grăbit să publice această lucrare mă duce cu gândul la banalul dicton: „ce e-n mână nu-i minciună”, greşeală pe care o facem, la urma urmei, cam toţi cei ce ne-am dedicat scrisului măriei sale „cuvântul” când vine vorba de partea pecuniară a problemei.
Cel ce publică o carte, dacă are fie şi un singur cititor, se numeşte scriitor. Ori, pentru Constantin Preda e suficient ca lucrarea să-i fie citită şi analizată, fără pretenţia de a fi şi aprobată, pentru că aici intrăm pe un alt teritoriu.
În aceeaşi ordine, odată ce a cunoscut şi gustat umorul, autorul nu se va mai despărţi de el, pentru că cel ce citeşte şi devine un împătimit al lecturii umoristice şi nu numai, devine el însuşi un creator de umor, în speţă, translatând întâmplări rurale locale în scene umoristice demne de arătat lumii. Prin puterea minţii şi descoperindu-şi harul, totuşi, scriitorul Constantin PREDA se apropie cu o deosebită smerenie de acesta (de umor) şi îşi învinge cu credinţă teama de a-i ieşi în faţă. Dar, cum umorul său rezonează de obicei cu geometria, cu matematica în general, cititorul va trece prin labirintul creaţiei sale cu plăcere şi în totală discreţie.
Cine a citit această carte, sper să fi înţeles că, de fapt, Constantin PREDA este un slujitor al cuvântului, fie el şi încrucişat, al adevărului, al acelui adevăr care-i deschide porţile unor căutări grele, al unui adevăr care-l ridică pe autor şi îi dă elan.
Oricât de sumară ar fi analiza acestei lucrări, este cu siguranţă o lucrare document, ce-ar putea constitui parte din bibliografia altor lucrări.
10.08.2014
www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*