MUZICA UNEŞTE!

01.06.18 by

MUZICA UNEŞTE!

VINERI, 1 IUNIE 2018, ORA 19:00
ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII “OLTENIA”
prezintă

Concert Beethoven

DIRIJOR
ALEXANDRU IOSUB

SOLISTĂ
CRISTINA TOMESCU
pian

În program:
Vasile Spătărelu: „Suita Brevis” pentru orchestră
Ludwig van Beethoven: Concertul nr. 3 în Do minor pentru pian și orchestră, op. 37
Ludwig van Beethoven: Simfonia nr. 2 în Re major, op. 36

ALEXANDRU IOSUB
Alexandru Iosub a absolvit succesiv Liceul de Artă “Octav Băncilă” din Iaşi şi Academia de Muzică din Bucureşti (promoţia 1977). În domeniul dirijatului de orchestră s-a perfecţionat cu maestrul Constantin Bugeanu. În perioada 1977 – 1981 a activat ca violonist în Orchestra Filarmonicii “Mihail Jora” din Bacău, pentru ca începând cu anul 1981 să desfăşoare o multilaterală activitate muzicală în Craiova (între 1981 – 1989 şi din 2012 – dirijor al Operei Române Craiova; din 1989, dirijor al Filarmonicii “Oltenia”; din 1995, profesor de vioară asociat la Liceul de Artă “Marin Sorescu”). S-a făcut cunoscut şi în calitate de compozitor, scriind muzică de scenă pentru Opera Română Craiova şi Teatrul pentru Copii şi Tineret “Colibri” – Craiova; de asemenea, a orchestrat lucrări pentru ansambluri diverse. Acumulând o vastă experienţă ce numără sute de spectacole de operă şi operetă, zeci şi zeci de concerte dirijate la Craiova şi în alte centre culturale din ţară şi din străinătate, Alexandru Iosub – muzician talentat – s-a impus în viaţa spirituală olteană ca o personalitate artistică de primă linie, evoluţiile sale dirijorale fiind bine primite de public şi de către specialişti. La Bucureşti, cu prilejul deschiderii stagiunii de concerte din Piaţa Festivalului “George Enescu” (ediţia 2011), Alexandru Iosub a dirijat Orchestra Filarmonicii “Oltenia”, prezentând un program atractiv (pagini simfonice de mare popularitate) ce s-a bucurat de un deosebit succes în rândul publicului.

CRISTINA TOMESCU
În anul 2010 începe studiile la Liceul de Arte „Marin Sorescu” din Craiova – secţia pian, la clasa prof. Daniela Balaci. S-a perfecţionat prin participarea la master-class-urile susţinute de maestrul Walter Kraft de la „Münchener Musikseminar” München, Daniela Andonova – profesor la Academia Națională de Muzică „P. Vladigherov” Sofia – Bulgaria şi Antonio di Cristofano – Italia. Pasiunea pentru pian s-a reflectat în premiile obţinute în decursul anilor dintre care menționăm: Olimpiada Natională de Interpretare Instrumentală, etapa naţională: Premiul I (2018), Premiul I (2017), Premiul I (2016), Mențiune (2015), Premiul II (2014); Concursul internaţional „Craiova Piano” – Premiul I (2015- 2018); Concursul Naţional „Margareta Sterian”, Buzău – Premiul I (100p) în anul 2016; Concursul de Pian „Irina Şaţchi”, Râmnicu Vâlcea – Premiul I şi Premiul special „Ludmila Popişteanu” (2017); Krystian Tkacyewski International Piano Competition, Busko-Zdroj, Polonia – Premiul III (premiul II nu s-a acordat) – iulie 2016; Concursul Internaţional de Pian „Carl Filtch” Sibiu, premiul III – 2015. A participat la diverse evenimente (Festivalul Internațional „Craiova Muzicală”, activităţi de binefacere etc). De asemenea, a fost selectată să cânte în cadrul concertului organizat de Liceul de Arte „Marin Sorescu” în onoarea Familiei Regale a României. A susținut recitaluri pe scena Filarmonicii „Oltenia” şi Liceului de Arte „Marin Sorescu” Craiova. A cântat și în străinătate: recitaluri la Brauneck Hotel Lenggries Kreativum, Germania (2018) și la München, la Internationale Musikschule Münchener Musikseminar.
***
Suita „Brevis” de Vasile Spătărelu este compusă din șapte părți destul de dezvoltate, urmând stilul componistic preclasic, dar pe idei contemporane. Compozitorul a pus în valoare multă inventivitate melodică, gradând cu îndemânare debitul sonor, cu un deosebit simț al echilibrului.
*
Datând din anul 1800, Concertul nr. 3 în Do minor pentru pian şi orchestră, op. 37 de Beethoven evidenţiază preocuparea compozitorului de a crea un stil concertistic sobru, concentrat, dar rafinat şi elegant în prezentare. O distribuţie instrumentală “clasică” – câte două flaute, oboaie, clarinete şi fagoturi, doi corni, două trompete, timpani şi grupul coardelor – contribuie la dezvoltarea unei orchestraţii echilibrate, ce pune în valoare parcursul solistic.
*
Compusă în anul 1802 şi prezentată în primă audiţie la 5 aprilie 1803, în sala Teatrului „an der Wien“, Simfonia a II-a în Re major, op. 36 de Beethoven evidenţiază o conştiinţă artistică matură, dornică de adânci prefaceri. Simfonia a II-a se înfăţişează ca un perfect ax de simetrie între stilul vienez reprezentat de Haydn şi Mozart şi extraordinara devenire a genului, sub impulsul geniului beethovenian (ce va culmina cu Simfonia a IX-a).
www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*