Mai 2017. Noutăți Cartier

13.06.17 by

Mai 2017. Noutăți Cartier

Texte egoiste de Gheorghe Erizanu (Rotonda). Broșată, 248 pag.

„Multe din bucăţile ce alcătuiesc miezul acestei cărţi developează o atitudine. Drastică, binevoitoare sau în doi peri, cu o ironie măsurabilă pe scara Richter: de la zâmbetul condescendent până la zeflemeaua cu ghimpi, care dărâmă autorităţi. Altele au un mic ghem epic, cu toate cele aferente unei micropovestiri: expoziţie, intrigă, nodul acţiunii, desfăşurare, punct culminant, deznodământ. Există şi texte care par reflecţii cu tentă eseistică.

Toate sunt prea scurte compoziţional şi prea tăioase ca fond pentru calmul placid, adeseori liric, al tabletei. Şi mult prea mici pentru spaţiul reclamat de o schiţă.

Lapidare, abrupte, punctându-şi sau rezumându-şi la modul eliptic mesajele, textele lui Gheorghe Erizanu par nişte telegrame adresate urbi et orbi. Telegrame-avertizări – fiţi atenţi la ce se întâmplă, că ne ducem pe copcă! Sau telegrame-demascări – aţi văzut ce fac pramatiile? Sau care constată, abătut, o ecuaţie-dilemă cu trei termeni şi fără nicio soluţie.” (Eugen Lungu)
*
Misterioasa dispariție a lui Teo Neamțu de Val Butnaru (Rotonda). Broșată, 180 pag.

„Trece istoria peste noi cu buldozerul, se schimbă regimuri politice, se produc anexări teritoriale, eliberări și iar ocupații, ne este pervertită credința, ne sunt exterminați bunicii și părinții, dar moldovenii își văd de ura lor ancestrală, de măcelul lor național… Val Butnaru îngroașă culorile, proiectând o perspectivă fantastică asupra subiectului. Viitorul care poate modifica trecutul implică tot felul de fenomene stranii și calități paranormale. (…) 

Scriitura lui Val Butnaru este voit teatralizată, cu mult dialog, propoziții scurte, razante, făcute parcă să fie declamate de pe scenă.” (Vitalie Ciobanu)
Drama Casei Timoteu (roman) de Mircea Streinul (Cartier popular). Legată, 320 pag.
„Drama Casei Timoteu debutează cu o construcție mai riguroasă a frazelor și cu o viziune mai obiectivă. Nae Antonescu, primul dintre istoricii literari care a adus în discuție opera lui Mircea Streinul după 1989, vorbește, pe bună dreptate, totuși, de o rigoare epică, de o atmosferă fatalistă, de o propensiune înspre semnificații tragice caracteristice începutului. De altfel, Nae Antonescu crede că aceasta este capodopera lui Mircea Streinul, afirmație la care subscriem întru totul.” (Mircea A. Diaconu)
*
Ion Aluion/Lupul din Țara Huțulilor (romane) de Mircea Streinul (Cartier popular). Legată, 272 pag.

„Foarte adesea coalizările politice fac scriitorilor cele mai penibile feste. Dar trebuie să spun încă o dată răspicat (…) că nu este afectată întreaga operă a lui Mircea Streinul: zona tumorii politice este mult mai restrânsă decât se crede. Cel mai îndepărtat de o asemenea contaminare este tulburătorul roman Ion Aluion, al cărui conflict tragic va persista multă vreme în memoria cititorului.”  (Ion Simuț)
*
Când bunicul era nepot… (roman) de Aureliu Busuioc (Cartier popular). Broșată, 116 pag.

„Da, am rămas copil. Cred că în fiecare scriitor trebuie să trăiască un copil. Cartea nu este un pedagog sau, dacă vreți, este un pedagog „invers”. Ea nu răspunde, ea întreabă și te ajută să afli singur răspunsurile corecte. Dar, ale tale. Răspunsuri gata întotdeauna au numai politicienii și polițiștii. Cartea îți poate fi prieten sau dușman, și aceștia nu se pot substitui reciproc. Firește, e vorba de cartea scrisă cinstit.”(Aureliu Busuioc)


*
Eu și lumea (proză documentară) de Alexei Marinat (Cartier popular). Broșată, 264 pag.

„În genul reconstruirii memorialistice a perioadei războiului şi universului concentraţionar cu o deosebită ardoare confesivă şi etică excelează Alexei Marinat, supranumit Soljeniţânul basarabean, în jurnalul Eu şi lumea…” (Mihai Cimpoi)
*
Urme pe prag (roman) de Alexei Marinat (Cartier popular). Broșată, 360 pag.

„La temelia romanului Urme pe prag de A. Marinat stă o despărțire a doi tineri care se iubesc și asta dă loc la o serie de situații dramatice, determinate de faptul că eroii se caută unul pe altul. Subiectul e vechi în literatură și vine din romanul antic grec. Marinat nu abuzează de această canvauă cunoscută, nu complică subiectul, dar caută să pătrundă mai mult în caractere, și asta e bine, deoarece într-un roman substanța umană stă pe primul plan.” (Vasile Coroban)
*
Muzeul semințelor (antologie de versuri) de Victor Pânzaru (Cartier popular). Broșată, 160 pag.

„Greierul beat de lumină al lui Federico García Lorca ar fi steaua tutelară a autorului Muzeului semințelor. Candorile copilăriei, lucrarea în taină a naturii, tăcerile și șoaptele ei generează vibrații pure, ușor îngânate.” (Mihai Cimpoi)
*
eBook Cartier
*
Drama Casei Timoteu (roman) de Mircea Streinul. Format epub.

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*