Lucrare dedicată Sfintei Cecilia, protectoarea muzicienilor

22.05.15 by

Vineri, 22 mai, de la ora 19:00, Orchestra Simfonică și Corala Academică
ale Filarmonicii ”Oltenia” – dirijate de Alexandru Iosub – se reunesc
pentru a prezenta ”Missa Cellensis în Do major pentru solişti, cor, orgă
şi orchestră”, în primă audiţie la Craiova. Soliștii sunt membri ai
Coralei Filarmonicii: Olga Șain (soprană), Mihaela Popa (alto), Șerban
Cristache (tenor) și Adrian Iulian Zamfir (bass-bariton). La orgă
acompaniază Corina Stănescu, iar maestrul de cor este Pavel Șopov.

Lucrarea, compusă între anii 1769 și 1773, este destinată sărbătoririi
anuale a Sfintei Cecilia – patroana muzicienilor. Din secolul 15,
simbolul asociat Sfintei Cecilia, aniversată pe 22 noiembrie printr-o
missă festivă, este orga. Într-adevăr este vorba, în cazul acestei
lucrări, de o muzică impozantă, în care Haydn stăpânește, în mod egal,
soliștii, corul și orchestra. Regăsim măiestrite fugi corale și
ansambluri solistice de efect (sopran, alto, tenor, bas), solo-uri
vocale (”Domine Deus”), ca și un nemaiîntâlnit în missă recitativ (”Ex
incarnatus est”) sau strălucitul solo al sopranei (”Quoniam”). Orchestra
se dovedește un participant activ în cadrul desfășurării muzicale.
Există în missă fragmente care nu corespund stilului bisericesc; din
acest motiv, o anumită perioadă, nu a fost acceptată să fie cântată în
bisericile vieneze.

Se știe că Haydn a fost un om religios, dar credința sa în Dumnezeu se
manifesta prin naturalețea și emoția muzicii pe care a scris-o. Dumnezeu
a fost pentru el bunul Creator al acestei lumi minunate, L-a preamărit
cu sinceră bucurie. De aici și caracterul misselor sale; ele pot fi
cântate în catedrale romane sau gotice, în biserici baroce,
„armonizându-se” de minune cu cele rococo, puternic colorate, pline de
ornamente. În missele lui Haydn predomină elementul muzical, iar în ceea
ce privește virtuozitatea, în zilele noastre, ea poate fi pusă în
valoare în chip plenar doar pe podiumul de concert.

În programul serii este inclusă, de asemenea, Simfonia nr 100 în Sol
major, ”Militara“, scrisă în 1794 şi cântată în primă audiţie în 1795
la Londra, beneficiind de un răsunător succes. Lucrarea îşi datorează
titlul orchestraţiei deosebite, în care sunt integrate, alături de
ansamblul instrumentelor cu coarde, suflătorii de lemn şi de alamă
(flaut, câte două oboaie, clarinete, fagoturi, corni şi trompete) şi un
grup numeros de instrumente de percuţie (timpani, trianglu, talgere,
tobă mare), utilizate în mod obişnuit în fanfarele militare.

Concertul, ultimul din seria ”Să-l (re)descoperim pe Haydn”, este
precedat de prelegerea ”Stravinski în avangarda artistică europeană a
secolului 20” susținută de criticul muzical Dumitru Avakian, la ora
17:30, în sala ”Filip Lazăr” a Filarmonicii.

*************************
Ramona Bădescu
Purtător de cuvânt
Filarmonica ”Oltenia”
www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*