Liniştea şevaletului

01.12.11 by

De 57 de ani prezent în lumea artistică craioveană, dar numai de 47 de ani prezent pe simeze, pictorul, graficianul şi profesorul Pascu-Gheorghe Alexandru este un personaj binecunoscut în Bănie.

Această binecunoaştere alături de prolificitatea sa i-a permis să aibă în această toamnă a lui 2011 două expoziţii personale deschise în paralel. Prima, cea de la Casa de Cultură a Municipiului Craiova, este dedicată acuarelei, iar cea de-a doua, de la galeria “Arta” a Uniunii Artiştilor Plastici din România – filiala Craiova, este cu pictură. Fiecare din cele două expoziţii sunt completate cu desene monocrome

în peniţă, o primă şi foarte veche provocare a artistului.

Despre desenul lui Pascu-Gheorghe Alexandru din aceste expoziţii m-am ocupat într-un material

de presă separat dedicat albumului ce reuneşte lucrările din aceste expoziţii, album intitulat “Pelegrin prin Craiova”.

Când intri în galeria “Arta”, de pe simeze te întâmpină o atmosferă caldă, liniştită, luminoasă. Pentru că Pascu-Gheorghe Alexandru are grijă de Subiect. Subiectul, acesta trebuie să vorbească, să se apropie de sufletul privitorului, de sufletul omului. În acest fel metafora uşii batante nu se regăseşte în maniera de lucru a artistrului. La Pascu-Gheorghe Alexandru au întâietate frumuseţea şi armonia subiectului, semnificaţia şi chiar misterul.

Să exemplificăm cu două uleiuri din expoziţie. Primul, o natură moartă care se găseşte reprodusă şi pe afişul expoziţiei, prezintă un tablou aşezat pe o măsuţă şi sprijinit de zid. Privitorul presupune că este un portret. Înrămat cu o ramă aurie. Peste nouăzeci la sută din tablou este însă acoperit, ferit de priviri cu o eşarfă lată sau o bucată de pânză roşie, incitant de roşie, excitantă. Un roşu puternic, uni, cu tente închise, spre senzaţii marţiale. În faţa acestui portret (?) acoperit cu pânza amintită, pe măsuţă se află subiectul de prim-plan al lucrării: o glastră mică, înaltă, plină cu crizanteme mov. Movul florilor, roşul aprins al eşarfei şi auriul din colţul de ramă care se arată privirilor…

Al doilea ulei ne transportă la Veneţia. Undeva în largul lagunei. Probabil la malul uneia din insele. În prim-plan sunt şapte gondole, identice prin construcţie ca toate gondolele, cu tribordul şi babordul negre, cu suprafeţele care le protejează interiorul de apa valurilor vopsite cu albastru intens. Un albastru care obsedează pe fondul bleumarin al apei. Gondolele stau grupate, legate fiecare de stâlpul ei. Privitorului i se stimulează imaginaţia şi vede cum fiecare gondolă este ridicată sau coborâtă de valul care ajunge la ea. Sunt în repaus. Fiecare cu singurătatea ei … în colectivitate. Pe fundalul lucrării, estompate, ca prin ceaţă, se văd celebrele monumente ale Veneţiei: Campanella din piaţa Bazilicii San Marco, Palatul Dogilor …

Lucrări ale maestrului se găsesc nu numai la iubitori de frumos din Craiova, Oltenia sau

România, în general, ci şi în colecţii particulare sau de stat din Franţa şi Italia, Germania şi Austria, Bulgaria şi Grecia, SUA şi Canada. Pascu-Gheorghe Alexandru este un artist pe gustul tuturor.

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*