La Braderie de Lille

01.10.11 by

La Braderie de Lille

Impossible n’est pas français….

… este mottoul urmasilor lui Napoleon. Ei se pricep cel mai bine la a vinde umbrele pe timp de ploaie. Totul este posibil fie ca este vorba de a inchide principalele artere ale unei metropole pentru 3-4 zile sau de a conduce zilnic trei ore dus si trei ore intors pentru un loc de munca.

In fiecare an, in nordul Frantei primul weekend din septembrie este dedicat celui mai mare targ stradal din Europa : La Braderie de Lille. Pe scurt : peste zece mii de expozanti, peste o suta de km de standuri, peste doua milioane de vizitatori, toate arterele principale ale orasului inchise trei zile. Concerte, spectacole, evenimente si turisti. Un mare succes pentru economia orasului, un infern pentru soferi si un festin pentru restaurante, care se intrec pentru cea mai mare gramada de scoici. Daca la Zilele Craiovei berea si micii sunt cap de meniu, la braderie scoicile cu cartofi prajiti si bere fac legea. Asa se explica faptul ca duminica seara, inainte de terminarea braderiei se pot gasi adevarate mormane de scoici in fata restaurantelor. Dar inainte de incheiere este inceputul…

Expozantii se grabesc sa isi instaleze standurile inca de la primele ore ale diminetii de sambata cu toate ca deschiderea oficiala are loc la pranz. Este un adevarat maraton sa parcurgi toata braderia  in primul rand din cauza inghesuielii si in al doilea rand din cauza numarului enorm de expozanti. Insa este uimitor cum poti gasi absolut orice : carti vechi de o suta de ani, birouri (si tot ce este mobila) din lemn masiv din anii 40-50, colectii de capace de bere, de discuri din vinil, de cufere, de miniaturi, seturi antice de pahare de cristal, bijuterii, covoare, electronice vechi de cel putin 20-25 de ani … ABSOLUT orice ! Indiferent de generatia din care face parte, fiecare vizitator gaseste cu siguranta un obiect care sa ii aduca aminte de perioada in care avea maxim zece ani. Exista si standuri moderne insa tot farmecul braderiei este dat de partea de “vechituri”. In Lille, primul weekend din septembrie iti da ocazia sa admiri o carte de psihologie din 1915 (destul de scumpa  pentru o a cumpara insa ieftina daca o raportam la vechimea sa – 60 de euro) sau sa gasesti primele discuri de vinil cu Edith Piaf, sa rasfoiesti albume foto cu Parisul anilor 1900 sau vezi ca inca mai exista masini de scris (in stare buna de functionare) desi dateaza din 1960.

 

Noua, romanilor care am vizitat braderia (un maraton de 14 ore din care 7 pe canicula si 7 pe ploaie), atmosfera ne-a adus aminte de balciurile de la tara, cand eram copii si cumparam mere caramelizate, cu muzica la maxim venind din toate partile si cu toata lumea care se inghesuia sa vada, nu neaparat sa si cumpere. Cu standurile de jucarii ieftine, din plastic ordinar dar care se gaseau doar la balci. De fapt braderia este un fel de « balci modern » ; are antichitati, nimicuri, noutati ieftine, reduceri, fast food, bere, muzica, multa lume si multa mizerie dupa.

Daca in anii trecuti a fost un succes total, anul acesta la braderie de Lille a « intrat la apa » (la propriu) : prefectura a primit avertizare de furtuna sambata seara si expozantii au fost obligati sa  inchida totul si sa isi demonteze standurile. Ce a urmat ? O furtuna cu tunete si fulgere, cu vant de 100km/ora si un orasul inundat. Precipitatii de 50-60 mm/metrupatrat. Orice persoana s-ar fi gandit ca totul se incheie atunci, insa nu si francezii. Probabil au profitat de pauza pentru a se odihni.  Duminica dimineata, pe ploaie, toti isi remontau standurile. Iar vizitatorii, tot pe ploaie, se inghesuiau sa vada. Afaceristii de ocazie vindeau umbrele la pret redus cu 6 euro bucata (dupa cum spuneam mai sus). Pacat ca nu s-a gandit nimeni sa faca un stand pentru lustruit pantofii pentru ca strazile erau imbacsite cu carton umed iar la final toti paream incaltati intr-o pereche de pantofi mucilaginosi.

Tout est bien qui finit bien spun francezii… asa ca in ciuda furtunii (cu cauze meteorologice, financiare, politice etc.), braderia si-a continuat traditia anuala : a adunat peste doua milioane de vizitatori, a umplut toate hotelurile din regiune, a crescut multe cifre de afaceri si a facut fericiti multi cumparatori. Morala : la altii se poate si pe timp de criza….

www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*