Friendship Season – săptămâna nr.16 „Magnificat” de BACH la Filarmonica „Oltenia”

08.03.17 by

Friendship Season – săptămâna nr.16 „Magnificat” de BACH la Filarmonica „Oltenia”

JOI, 9 MARTIE 2017, ORA 18:00
Întâlnirile AmiTEA
Sala „Filip Lazăr”, Filarmonica „Oltenia”
Invitaţi: GIAN LUIGI ZAMPIERI (dirijor), STANCA MARIA MANOLEANU (soprană), SORANA NEGREA (mezzosoprană), IONUȚ BOANCHEȘ (tenor), CRISTIAN MIRCEA RUJA (bas), PAVEL ȘOPOV (maestru de cor)
Moderatori: Constantin Secară (muzicolog), Ramona Bădescu (PR – Filarmonica „Oltenia”)
Intrarea liberă

VINERI, 10 MARTIE 2017, ORA 19:00
Concert vocal-simfonic
ORCHESTRA SIMFONICĂ ȘI CORALA ACADEMICĂ
ALE FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: GIAN LUIGI ZAMPIERI (ITALIA)
SOLIȘTI: STANCA MARIA MANOLEANU (soprană), SORANA NEGREA (mezzosoprană), IONUȚ BOANCHEȘ (tenor), CRISTIAN MIRCEA RUJA (bas)
MAESTRU DE COR: PAVEL ȘOPOV
În program:
Johann Sebastian Bach: Ciaccona în Re minor pentru orchestră de coarde, BWV 1004
Johann Sebastian Bach/Gian Luigi Zampieri: „Jesus Christus, Gottes Sohn”, coral din Cantata BWV 4 (versiune pentru trompetă, orchestră de coarde și orgă)
Johann Sebastian Bach/Gian Luigi Zampieri: „Erbarme dich, mein Gott”, arie din „Matthäus-Passion”, BWV 244 (versiune pentru trompetă, orchestră de coarde și orgă)
Johann Sebastian Bach: Magnificat în Re major pentru soliști, cor, orchestră și orgă, BWV 243
Preţuri bilete: 30 lei; 20 lei (pensionari), 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (9)

Despre Johann Sebastian Bach

Dacă ni-i imaginăm pe marii compozitori sub forma unui lanţ de munţi, atunci Bach îşi înalţă culmea departe, deasupra norilor, unde toate razele arzătoare ale soarelui alunecă pe suprafaţa de o albeaţă orbitoare a învelişului ei de gheaţă Aşa este Bach, limpede şi strălucitor ca cristalul.” Astfel a surprins Gorki, în imagini poetice, personalitatea marelui Bach, a cărui operă se ridică pe culmile perfecţiunii artistice. Aflat pe înălţimile hărăzite geniilor, artistul Bach nu s-a rupt de viaţa omului şi de idealurile sale. Vastitatea şi diversitatea temelor bachiene, clocotul mereu viu al muzicii sale îndreptăţesc cuvintele lui Beethoven: “Nu pârâu, ci ocean trebuia să se numească” (în limba germană, Bach=pârâu).
În pofida greutăţilor şi a climatului muzical cu totul impropriu unei creaţii de larg orizont, Bach scrie în ultima perioadă a vieţii sale cele mai mari şi mai valoroase lucrări: cantatele „tragice”, Magnificat, Pasiunile şi Missa în si minor.

Despre cantata “Magnificat”

Deşi a dezvoltat mult dimensiunile cantatelor, Bach nu a ajuns la operă, întrucât nu i s-a oferit ocazia de a scrie în acest gen. În schimb, potenţele sale dramatice le-a valorificat în muzica vocal-simfonică. Prima lucrare religioasă este Magnificat (1723), un oratoriu cu arii, coruri şi pagini orchestrale, executat la slujba de vecernie de la Crăciun, Paşti şi Rusalii. Textul este latin, fiind extras din Evanghelia lui Ioan. Alături de caracterul jubilant al textului, muzica dă luminozitate şi strălucire grandioasă lucrării. Încadrată în serviciul religios şi cântată după predică, Magnificat conţine 12 numere, dintre care cinci coruri, cinci arii, un duet şi un terţet. Corurile sunt dominate de atmosfera bucuriei sincere, iar în arii găsim linii melodice ce au simplitatea cântecului popular. Este o muzică care exprimă bucuria comuniunii cu Dumnezeu, smerenia omului evlavios şi speranţa sa în milostivirea cerească.

www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*