Concert Ceaikovski cu violonista coreeană Min Hee Kim

12.04.18 by

Concert Ceaikovski cu violonista coreeană Min Hee Kim

VINERI, 13 APRILIE 2018, ORA 19:00

ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII “OLTENIA”

DIRIJOR
ALEXANDRU IOSUB

SOLISTĂ
MIN HEE KIM
vioară, COREEA DE SUD

În program:
Piotr Ilici Ceaikovski: Concertul în Re major pentru vioară și orchestră, op. 35

George Enescu: Intermezzo pentru orchestră de coarde, op. 12 – Allègrement

Marțian Negrea: Suita simfonică „Prin Munții Apuseni”, op. 20 – Tarantella

Franz Liszt: Poemul simfonic „Preludiile”, S. 97

ALEXANDRU IOSUB a absolvit succesiv Liceul de Artă “Octav Băncilă” din Iaşi şi Academia de Muzică din Bucureşti (promoţia 1977). S-a făcut cunoscut şi în calitate de compozitor, scriind muzică de scenă pentru Opera Română Craiova şi Teatrul pentru Copii şi Tineret “Colibri” – Craiova; de asemenea, a orchestrat lucrări pentru ansambluri diverse.
Acumulând o vastă experienţă ce numără sute de spectacole de operă şi operetă, zeci şi zeci de concerte dirijate la Craiova şi în alte centre culturale din ţară şi din străinătate, Alexandru Iosub – muzician serios, competent, talentat – s-a impus în viaţa spirituală olteană ca o personalitate artistică de primă linie, evoluţiile sale dirijorale fiind bine primite de public şi de către specialişti.
La Bucureşti, cu prilejul deschiderii stagiunii de concerte din Piaţa Festivalului “George Enescu” (ediţia 2011), Alexandru Iosub a dirijat Orchestra Filarmonicii “Oltenia”, prezentând un program atractiv (pagini simfonice de mare popularitate) ce s-a bucurat de un deosebit succes în rândul publicului.
*
MIN HEE KIM are o bogată activitate solistică, în plan cameral și ca pedagog. Printre momentele de vârf al anului 2017 s-au numărat Schubert Maraton în Germania (muzica schubertiană cântată de diverși muzicieni, în 4 recitaluri pe zi). Această idee a fost continuată în anul 2018, maratonul prezentând muzica compozitorilor polonezi romantici și sonatele pentru vioară și pian de Beethoven.
A obținut numeroase premii și distincții, printre care Sunhwa Chamber Music Competition (Medalia de Aur), Korea Music Competition (Premiul I), London Grand Prize International Virtuoso Competition (Premiul III), American Protégé International Competition (Premiul I).
Min Hee Kim a debutat în 1997, cu Russian Philharmonic Orchestra, interpretând Concertul de Mendelssohn-Bartholdy. Ca solistă, a evoluat în compania următoarelor ansambluri: Russian Philharmonic Orchestra, Leeds Haydn Players, Akademische Philharmonie Heidelberg, Orchestra Filarmonicii „Banatul” Timișoara, Bratislava Chamber Orchestra, CMS Festival Orchestra, Roby Lakatos Ensemble, Gwangmyeong Symphony, Philharmonians Seul.

***
Compus în anul 1878, la Clarens, în Elveţia, CONCERTUL ÎN RE MAJOR PENTRU VIOARĂ ŞI ORCHESTRĂ, OP. 35 de CEAIKOVSKI s-a impus în repertoriul general datorită valorii sale incontestabile, determinată de măiestria artistică a construcţiei, bogăţia melodică, factura instrumental-solistică şi expresia elevată. Cunoscutul violonist rus Leopold Auer, căruia Ceaikovski i-a dedicat iniţial lucrarea, a fost pus la grea încercare prim problemele tehnice impuse de partitura concertului, care i se păreau de nesurmontat. Aşadar, unui alt virtuoz rus, Adolf Brodski, i-a revenit sarcina de a-l cânta în primă audiţie la Viena, în anul 1881, sub bagheta dirijorului Hans Richter.
Din acea vreme datează marea popularitate a acestei lucrări, care conţine cele mai reprezentative trăsături ale muzicii ceaikovskiene: lirism, debordantă inventivitate melodică şi o inspirată valorificare a elementelor muzicii populare. Totodată, compozitorul explorează cu reală eficienţă sonoritatea specifică a instrumentului solist în toate registrele şi oferă interpretului spaţii însemnate de a-şi demonstra virtuţile tehnice şi talentul, în cadrul nenumăratelor intervenţii de virtuozitate “afişată”. În anul 2009, Concertul pentru vioară de P. I. Ceaikovski a fost ales să ilustreze, ca leitmotiv, coloana sonoră a filmului “Le concert” (în regia lui Radu Mihăileanu).
*
Cele două INTERMEZZI de ENESCU sunt sketch-uri orchestrale, dedicate Prințesei Elena Bibescu, cea care îl aprecia foarte mult și îl sprijinea financiar pentru a putea studia la Paris. Ambele au avut premiera la București (1903), Enescu conducând orchestra Filarmonicii. Scrise la interval de patru luni (septembrie 1902 – ianuarie 1903), ele sunt piese reflexive, meditative, prefigurând poate lumea sonoră din Dixtuorul scris ulterior (1906). Vineri seara, publicul va audia primul Intermezzo, o minunată pagină lirică.
*
SUITA SIMFONICĂ “PRIN MUNȚII APUSENI, OP. 20” de MARŢIAN NEGREA a fost compusă în anul 1953, cu prilejul Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor de la Bucureşti. Lucrarea este alcătuită din patru părţi ce înfăţişează plastic imaginile pitoreşti surprinse de către autor în timpul călătoriei. Ultimul tablou al suitei este inspirat intitulat “Izbuc”, după denumirea pe care o dau localnicii izbucnirilor de apă ce apar pe neaşteptate în jurul Cetăţilor Ponorului, pentru a dispărea apoi tot atât de repede. Oglindirea muzicală a acestui fenomen natural de o neasemuită frumuseţe este realizată printr-o muzică foarte sugestivă, bazată pe caracteristicile ritmice ale unei tarantelle, dans de origine italiană, din această cauză piesa fiind cunoscută şi sub denumirea de “Tarantella”.
*
POEMUL SIMFONIC “PRELUDIILE” este considerat cel mai valoros şi mai cunoscut din întreg şirul de poeme compuse de Liszt. Cu centrul de greutate al dramaturgiei muzicale în partea ei centrală, acţiunea şi zbuciumul omului apar încadrate de evocarea celor două mari fericiri, cea pe care o dăruieşte dragostea şi cea produsă de frumuseţea naturii, întreaga derulare a vieţii sprijinindu-se pe eterna meditaţie întrebătoare a omului pentru a ajunge la răspunsul final glorificator.
www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*