AFLUENȚA CLASEI MUNCITOARE DE LA DIFERENȚIERE LA COLECTIVISM (DESPRE MODĂ ȘI POLITICA ESTETICII)

01.10.13 by

EXPOZIȚIE
10 octombrie 2013 – 14 februarie 2014
@PAVILION | center for contemporary art & culture | proudly supported by UniCredit Țiriac Bank
www.pavilioncenter.ro
FB event: www.facebook.com/events/482650058491905/

DESCHIDEREA
Joi 10 octombrie 2013, ora 19.00
Urmată de un eveniment Reforma, în curte, ora 22.00.
https://www.facebook.com/events/654613527896521/

Curator: Răzvan Ion

Participanți: Marina Albu (RO), Maria Balea (RO), Cosmin Grădinariu (RO), Gergő Horváth (RO), Vladislav Mamyshev(RU), Radu Nițescu (RO), Adrian Paci (AL), Corneliu Porumboiu (RO), Andu Simion (RO), Felix Gonzales Torres (USA), Wu Tsang (USA)

“Codurile sociale moderne permit grupului imediat inferior să imite gusturile și preferințele celui de deasupra. Conform acestui model, grupurile ce au un statut înalt sunt forțate să adopte stiluri noi pentru a-și menține superioritatea/diferența, gusturile filtrându-se în jos pe scara socială. Asta se întâmplă periodic, deci un proces ciclic este creat, generând mutațiile aparent misterioase pe care le numim modă.

Afluența financiară a clasei mijlocii, și consumul masiv sunt văzute ca mijloace de excludere – neidentificarea cu alte grupuri; afluența clasei mijlocii este văzută ca un mijloc de imitare – identificarea cu alte grupuri. Se presupune că producția de masă amenință să erodeze, să absoarbă sau să facă neimportante diferențele de clasă, făcând prezervarea “distincției” prerogativul privilegiaților și al grupurilor de elită. Rezultatul este că cei din grupurile subordonate, mai degrabă decât să aibă propriile metode de excludere, râvnesc către cei din grupurile de statut mai înalt.

O istorie a nostalgiei nu este încă scrisă, dar această relație la timpul trecut a conștiinței cu comportamentul explică o diferență crucială. Trecutul este evocat nostalgic ca un timp al inocenței și al trăirilor modeste. În trecut, cineva era realmente în viață, numai dacă cineva a fost capabil a da sens trecutului, astfel confuzia prezentului ar putea fi facilitată. Acesta este adevărul prin retrospecție. Terapia psihanalitică vine din acest simț al nostalgiei victoriene, la fel cultul modern al tinereții.” (Fragment din: Răzvan Ion, “Afluența clasei muncitoare de la diferențiere la colectivism”, 2013).

Expoziție susținută de
PAVILION – journal for politics and culture
www.pavilionjournal.org
REFORMA
www.re-forma.ro
BUCHAREST BIENNALE
www.bucharestbiennale.org

Muțumiri artiștilor care au acceptat să participe în expoziție, precum și Eugen Rădescu, Andreea Pătru, Alexandra Enache, Anca Nuță, Michael Clifton/Clifton Benevento Gallery New York, Elena Selina/XL Gallery Moscow, John Connelly/Felix Gonzalez-Torres Foundation, Andrei Alexandrescu, Florin Oslobanu, Andrei Crăciun.

Imagine: Still from Wu Tsang, Wildness, film, 75 min., 2012.
Courtesy: The artist and Clifton Benevento, New York.
www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*