7th Bucharest Biennale What are we building down there? May 26 – June 17, 2016 Bucharest, Romania

03.03.16 by

www.bucharestbiennale.org
www.facebook.com/bucharestbiennial
www.facebook.com/events/1445840762346143
www.instagram.com/bucharestbiennale

– Care-i diferența între un basm din Vest și unul din Est?
– Un basm din Vest începe cu „A fost odată ca niciodată…”, iar un basm în Est începe cu „Va fi odată ca niciodată…”*

Va fi odată ca niciodată un București care se va poziționa ca model al procesului de privatizare global…

Să înțelegem această propunere a basmului trebuie mai întâi să ne întoarcem în
timp.

În 1999, la 10 ani după ce căderea statului socialist a cauzat o serie de transformări societale și economice, se dezvolta o tranzacție ambițioasă în București. Semăna foarte mult cu un basm. Grupul de investiții The America’s Partners a lansat un plan radical de a transforma Casa Poporului, cea mai celebră și enormă construcție din România, care a fost începută de regimul ceaușist și care, de la jumătatea anilor 90, găzduiește puterile politice și administrative ale țării. În această tranzacție fantastică, investitorii au propus construirea unui parc de distracții lângă Casă, finanțat de Michael Jackson, dar și cazinouri finanțate de triburi indigene americane și galerii comerciale susținute de investitori din Golful Persic. Deși acest plan pare neliniștitor atât în scop, cât și în conținut, are și o oarecare frumusețe în această propunere bizară. Este o frumuse� �e care menține funcția simbolică a Casei Poporului intactă, dar în același timp extinde interesul public prin facilități de divertisment menținute de sectorul privat.

Există oare un amestec de viziuni politice și corporatiste mai simptomatic?

…între timp Michael Jackson a murit, iar această fantezie a fost abandonată…

Totuși, o mare diversitate de alți investitori dornici, dar mai umili, continuă să construiască și să formeze arhitectura de pragmatism privat al Bucureștiului post-socialist. Este o arhitectură care sărbătorește imobile industriale, spații corporatiste, centre comerciale, supermarketuri de diferite dimensiuni, depozite și cartiere rezidențiale. Se cuibăresc între, deasupra și pe lângă structurile deja existente, stratificate de istorie. În modul acesta crează tot mai multe căi amestecate de a considera ce este public și ce nu, în același timp inversând relația de putere al mediului urban controlat de guvern, la unul menținut predominant de sectorul privat și corporatist.

Cu toate acestea, acest basm nu este compus doar din lucrări de construcții și antreprenori corporatiști. Există și altfel de antreprenori, interesați de un alt mod de construcție, care se implică în configurația socială a orașului. Ei pregătesc acțiuni ascunse pentru cei care locuiesc în prezent în București. Ei găzduiesc moduri neopoziționale de disidență, care în schimb se cuibăresc între, deasupra și pe lângă noua arhitectură și o fac din puncte de vedere critice, poetice și contagioase. Construit pe trei cadre principale – Spațiu public, Spațiu de birou și Spațiu domestic – fabrică relații neobișnuite între oameni și neoameni, corporații și organizații, obiecte și idei, redând o conștiință publică unui mediu urban privatizat și corporatist.

Și așa, basmul se transformă în ceva care va fi odată ca niciodată… (Niels Van Tomme)

Bucharest Biennale 7
What are we building down there?
26 Mai – 17 Iunie 2016
București, România

Programul și lista de participanți vor fi anunțate în 2016.

Echipa curatorială:

Curator:
Niels Van Tomme

Assistant Curator:
Charlotte Van Buylaere

Curatorial Advisors:
Sarah Demeuse
Hou Hanru
Sofia Hernandez Chong Cuy
Prem Krishnamurthy
Nat Muller

* C. Banc and Alan Dundes, eds. You Call This Living? A Collection of East European Political Jokes, Athens: The University of Georgia Press (1990), 81.
www.omniscop.ro

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*