2012 – Anul I. L. Caragiale

09.04.12 by

2012 – Anul I. L. Caragiale

Compania de Teatru D’ AYA cu o echipă tânără și omogenă prezintă luni 9 aprilie 2012 în sala Liviu Ciulei (Izvor) a teatrului L. S. Bulandra, într-o montare nouă, originală, spectacolul “O noapte furtunoasă”, în regia  Teodorei Câmpineanu și scenografia Andreei Costenco.   Replicile sunt susținute prin deosebit talent și inteligență de către Alexandru Georgescu (Nae Ipingescu), Vlad Zamfirescu (Chiriac), Simona Popescu (Spiridon), Silviu Biriș (Rică Venturiano), Luminiţa Erga și Alina Berzunţeanu în rolurile Veta și Zița.   Câteva repere critice:   Teodora Câmpineanu optează pentru o montare clasică probându-şi totodată modernitatea prin trucuri regizorale fine, ce ţin de o lectură vie şi deschisă a textului (…). (Mihaela Michailov, Observator cultural).   Teodora Câmpineanu ştie să mânuiască abil, echilibrat, tragicul cu rezultate comice, urmăreşte consecvent specularea relaţiilor dintre personaje pentru efecte comice, conduce cu pricepere intrepretarea şi o fereşte de orice acent vulgar. (Ileana Lucaciu,Timpul Liber).   Teatratrul National I. L. Caragiale ne aduce, de asemeni, aceeasi … noapte furtunoasă, dar în regia lui Felix Alexa și scenografia Dianei Ruxandra Ion la sala Amfiteatru, montarea fiind considerată una din cele mai bune din ultimii ani a unei piese de Caragiale.   Dau viață personajelor Mircea Rusu (Jupân Dumitrache), Orodel Olaru (Nae Ipingescu), Dan Puric (Rică Venturiano), Mihai Călin (Chiriac), Rodica Ionescu (Spiridon), Irina Movila (Veta), Ileana Olteanu/Medeea Marinescu (Zița).               “Există suficiente motive să credem că „O noapte furtunoasă” în varianta lui Felix Alexa este cea mai bună montare din ultimii ani a unei piese de Caragiale. În orice caz, este un spectacol de văzut obligatoriu!” (Gabriela Hurezean, Naţional)Cel mai frumos cadou pe care îl putea primi posteritatea lui Caragiale în anul ce-i poartă numele este, nu mai puţin, o montare cu valoare de reper, care face dificilă reuşita viitoarelor “exerciţii regizorale” pe teme din Caragiale”. (Cristina Modreanu, Adevărul literar şi artistic). “O lume nebună, cuprinsă de un delir al simţurilor şi trăirilor devoratoare se hârjoneşte, se fugăreşte, se maltratează burlesc şi crud, în acordul valsurilor lui Richard Strauss. În acest carusel sunt prinşi şi spectatorii, ca martori, dar şi eroi ai unui vis-coşmar, când chipurile lor sunt reflectate în oglinziile – decor, ce întind o punte imaginară între actori, public şi timpul lui Nenea Iancu. (…) Felix Alexa aduce la rampă o echipă tânără, care, sub bagheta sa, devine performantă în roluri marcate de monştri sacri ai teatrului românesc. (Ludmila Patlanjoglu, Curentul).     La Teatrul Odeon regizorul Alexandru Dabija alcătuiește un scenariu dramatic sub titlul „C.F.R. – Cometa, Copilul şi Căţelul” alăturând mai multe texte din creația lui Caragiale: „Despre cometă – prelegere populară”, „Justiţia română. Secţia corecţională”, „D-l Goe”, „Bubico” şi „Atmosferă încărcată”.   Scenografia semnată de Cristina Milea înseamnă un strat impresionant de flori colorate, o şină de tren, un panou pentru proiecţii şi multe şi diferite valize și geamantane pe (şi printre care) poposesc pe rând personajele spectacolului: Controlorul, Mam’mare, Mamiţa şi Tanti Miţa, Dl. Goe, O spiritistă înşelată, Bubico şi proprietara lui, etc. Personajele se întâlnesc în acelaşi spaţiu, poveştile se întrepătrund, pe un fundal comun, undeva în gară, în tren sau pe lângă el, dându-le viață (pe muzica Adei Milea): Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Oana Ştefănescu, Paula Niculiţă, Nicoleta Lefter, Constantin Cojocaru / Marius Damian, Ionel Mihăilescu, Pavel Bartoş şi căţelul Puck.

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Comment

*